Ook dit jaar zijn er weer erg bijzondere en mooie clips gemaakt door meer dan 2500 enthousiaste jongeren uit heel Nederland. Zij verbeeldden hun visie op vrijheid in animatieclips tijdens HOLY animatieworkshops. Bekijk hieronder de clips en motivatie van de winnaars en genomineerden van Clips voor Vrijheid 2012!
Wedstrijd
Ook dit jaar zijn er weer waanzinnig goede en inspirerende clips voor vrijheid gemaakt; duidelijke meningen in beeld en tekst vertaald. Het was een moeilijke keus, maar uiteindelijk zijn er 10 clips genomineerd die door een deskundige vakjury zijn bekeken en beoordeeld. Kijk hiernaast voor de uitslag!
Wie beoordeelde de clips?
De jury bestond dit jaar uit een diversiteit aan bekende mensen met hele verschillende achtergronden en ideeen. Eén ding hebben ze gemeen: ‘’vlammen voor vrijheid en respect’’!
Radio 538 DJ en beeldend kunstenaar Ruud de Wild, Mediakunstenares en directeur HOLY Animatie Merel Mirage, 2e kamer staatssecretaris Frans Timmermans en acteur, presentator en ‘’optimist’’ Peter Faber.
Deze vakjury koos uit de 10 genomineerde clips de 3 winnende clips die hiernaast te bekijken zijn.
En wat betekent een nominatie of prijs?
Eeuwige roem, een interview op het podium van een van grote de Bevrijdingfestivals door heel Nederland en een exclusive VIP backstagetour. ‘A once in a life time experience’ die je nooit meer zal vergeten. Hoe cool kan je het hebben!
Bekijk hier de filmpjes over de vertoning van hun clips getoond op de landelijke Bevrijdingsfestivals bekijken.
Clips Delen
Laat de stem van de jongeren over Vrijheid zien en horen! Zet de clips op Hyves, Facebook en Twitter via het Clips voor Vrijheid YouTube kanaal.
Bekijk de genomineerden clips hiernaast, laat je inspireren en wellicht zit jouw clip er volgend jaar bij!
Winnaars & genomineerden Clips voor Vrijheid 2012
-
Winnaar 1e prijs: Danique Roozekrans en Bouchra Asbihi (16 jaar) - Vrijheid Stempel
Onze achtergrond
Wij zitten in klas 5 VWO op het College Hageveld in Heemstede.
Over onze Clip
Wij moesten bij ‘Vrijheid’ gelijk denken aan vooroordelen en mensen die bestempeld worden door anderen gewoon om hoe ze eruit zien. Voordat je elkaar kent wordt je oordeel al gevormd gewoon op basis van hoe je eruit ziet. En daar kunnen mensen erg veel last van hebben en dat wilden wij onder de aandacht brengen.
Top aan onze clip
De clip is heel krachtig geworden en daar zijn we trots op. Hij is eigenlijk maar gemaakt met drie plaatjes en toch komt ons punt heel duidelijk naar voren.
Over Vrijheid
Natuurlijk dachten we al na over vooroordelen en hoe die je vrijheid kunnen beperken, maar tijdens Clips voor Vrijheid moesten wij met zijn tweeën overleggen en erover praten. Daardoor ga je er toch weer anders naar kijken.
-
Winnaar 2e prijs: Yorinde de Ronde (14 jaar) - Hou van Vrijheid
Mijn achtergrond
Ik zit in klas 2H op R.S.G. Pantarijn in Wageningen.
Over mijn Clip
Ik vind dat als je vrij bent, je alles kunt doen en laten, en het is voor ons allemaal heel normaal, maar voor sommige mensen niet. Ik had ook meteen in mijn hoofd wat het ongeveer moest worden, en ik kwam al snel op een gedicht omdat ik dat wel pakkend vond.
Top aan mijn clip
Ik heb het clipje zo gemaakt dat de boodschap helder en duidelijk is, met niet al teveel drukke beelden. De tekst is sterk en pakkend en het poppetje vind ik ook leuk omdat het toch een betekenis heeft. Het poppetje heeft namelijk geen gezicht omdat het iedereen kan zijn, omdat iedereen kan lachen, huilen of breken en maken natuurlijk. De combinatie van het poppetje en het gedicht hebben een betekenis.
Over Vrijheid
Je leert veel over vrijheid door er met elkaar over te raten en een animatie te maken. Als je zelf een clipje maakt, besef je dat je dat je vrijheid als vanzelfsprekend ziet. Tijd om het te vieren dus!
-
Genomineerd: Sien Hendriks en Annelie van Kaathoven (16 jaar) - Kleding fabriek
Onze achtergrond
Wij zitten in klas 5 Havo op het Elde College in Schijndel.
Over onze Clip
We willen laten zien dat sommige kinderen slechte leefomstandigheden hebben, terwijl andere kinderen met meer luxe hun leven vanzelfsprekend vinden. De workshopdocent heeft ons op het idee gebracht om iets met kleding te doen. Toen hebben we gedacht aan een fabriek en de kinderen die daarin moeten werken in andere landen. We hebben hun werk in beeld gebracht met zwarte handjes die over de kleding van een vrouw lopen – zo vragen we aandacht voor kinderarbeid en de slechte omstandigheden waarin kinderen moeten leven op deze wereld.
Top aan onze clip
Die kinderhandjes en de beweging die daarin zit is heel goed gelukt. Dat maakte de clip echt af.
Over vrijheid
We hadden de dag van de workshop op school echt een dag dat je veel nadenkt over vrijheid. Dan besef je je dat alles wat in je leven normaal is, niet voor alle kinderen vanzelfsprekend is. Die dag dachten we daar echt over na.
-
Genomineerd: Erik Aardema en Geert Tenkink - Barry de baksteen
Onze achtergrond
Wij zitten in klas 4 HAVO op OSG de Driemark in Winterswijk.
Over onze Clip
We hebben deze clip echt voor de lol gemaakt. In de clip zie je Barry – een baksteen. Hij zit opgesloten en doordat hij per toeval wordt aangereden komt hij vrij. Het leuke is dat iedereen zijn eigen interpretatie van het filmpje kan hebben. We zijn begonnen vanuit een clip op Youtube die we erg grappig vinden – een animatie die ‘Henk de Steen’ heet. Van daaruit kwamen we op ‘Barry de Baksteen en zijn queest voor vrijheid’.
Top aan onze clip
Het begin en het einde zijn echt heel goed: die tekst zorgt ervoor dat het een heel grappig verhaaltje wordt. Het idee en uitwerking zijn eigenlijk verbazingwekkend goed gelukt!
Over Vrijheid
We zijn van onszelf erg bewust van hoe groot en belangrijk het gegeven ‘vrijheid’ is.
-
Genomineerd: Marco Wolters en Florence Arke - Keuzes maken
Onze achtergrond
Wij zitten in klas 4 HAVO op OSG de Driemark in Winterswijk.
Over onze Clip
Eigenlijk kwam het idee voor de clip direct in ons op. We dachten aan mensen die het moeilijk hebben doordat ze ‘de wind tegen hebben’. Al zoekend naar plaatjes kwamen we hierop uit. Ons idee is: je moet niet teveel naar het verleden kijken, maar verder gaan met je leven. Sommige mensen zijn onvrij doordat ze teveel naar het verleden kijken. Soms moet je bepaalde dingen gewoon achter je laten.
Top aan mijn clip
De beweging die de fietser maakt geeft goed weer wat er met de clip wordt bedoeld. Eerst zie je dat het fietsen moeizaam gaat. Nadat hij de keuze heeft gemaakt om het verleden los te laten, gaat het fietsen makkelijk.
Over Vrijheid
Op het moment dat we bezig waren met de clip, stonden we er echt bij stil dat sommige mensen geen of weinig vrijheid voelen.
-
Winnaar 3e prijs: Irma Smits (18) en Chanouk Hoogmoed (17) - Wees jezelf
Onze achtergrond
Wij zitten in klas 5 HAVO op het Stedelijk Dalton College in Dordrecht.
Over onze Clip
Wij wilden met onze clip laten zien dat iedereen de vrijheid en de kans moet krijgen om zichzelf te laten zien. Iedereen heeft het recht geaccepteerd te worden zoals hij is, ongeacht hoe je er uit ziet of waar je in gelooft. Een van ons is lang gepest in de eerste klas en had het daar heel moeilijk mee. De gedachte achter vrijheid dat je jezelf mag zijn, spreekt ons daarom erg aan.
Top aan mijn clip
Onze clip toont een echte modeshow. Meestal zie je in een modeshow vooral perfecte mensen, maar in die van ons lopen allerlei verschillende mensen rond. Zo van ‘hier ben ik’.
Over vrijheid
Wij vinden dat iedereen respect verdient gewoon voor wie hij is. Dacht iedereen er maar zo over.
-
Genomineerd: Jurrian Veldhuizen en Danitscha Werte - Gayclip - gelijk
Onze achtergrond
Wij zitten in klas 4 VWO op OSG de Driemark in Winterswijk.
Over onze Clip
Met deze clip willen wij reageren op de dingen die ons ergeren. Mensen en met name gay’s mogen niet gediscrimineerd worden om wie ze zijn en hoe ze willen leven als dat buiten de ‘normale gangbare' wetten is. Daarnaast wil ik ook inspelen op de actualiteit – homohaat. Vrijheid betekent voor ons dat je mag kiezen van wie je mag houden; of dat nou een man is of een vrouw.
Jurrian was erg onder de indruk dat tijdens Pauw en Witteman een homostel vertelde dat zij weggepest waren uit hun straat, alleen maar omdat zij gay zijn. “Ik kan niet begrijpen dat mensen die anders zijn dan de ‘normale’ mensen genegeerd worden”.
Top aan onze clip
Ik ben heel blij met de cirkel die we geplaatst hebben om het homostel. Ze worden in een hokje geplaatst. De cirkel is om een grotere groep mensen, nl iedereen, gezet. Daarmee wil ik symbolisch uitbeelden dat ze bij de groep horen.
Over Vrijheid
Ik denk altijd al veel na over vrijheid, actualiteiten en maatschappelijke kwesties en vind het dan ook wel heel bijzonder om te zien wat mijn medeklasgenoten en andere jongeren hebben gemaakt van deze opdracht. Heel nieuwsgierig!
-
Genomineerd: Chris Vellenga en Layla Karthaus - SMS ruzie
Onze achtergrond
Wij zitten in klas 2TVWO op R.S.G. t’Atrium in Utrecht.
Over onze Clip
Er is bij ons op school vaak ruzie over sms-en. Onze clip gaat over dat je problemen kunt oplossen door ècht met elkaar te praten. Als je iemand ziet, kun je zien dat iemand het echt meent. Bij het maken van onze animatie begonnen we vanuit het idee om twee kamers naast elkaar te laten zien. De kamers stellen 2 meisjes voor die ruzie hebben via hun mobiel, door te sms-sen. Uiteindelijk leggen ze het bij doordat ze in het echt met elkaar praten.
Top aan onze clip
We zijn heel trots op dat vingertje dat één voor één de cijfers intypt. daar hebben we heel lang over gedaan. Hij viel er steeds net naast. Nu werkt het goed!
Over Vrijheid en de Vrede van Utrecht
Door ècht met elkaar te praten – en niet alleen via de telefoon of per sms - kun je problemen met elkaar het beste oplossen. Het thema ‘Vrede van Utrecht’ staat er voor dat je door te praten problemen kunt oplossen en daardoor ontstaat vrijheid. Zelf hebben we niet vaak ruzie, maar als je praat – echt praat – met elkaar kun je het altijd weer oplossen daardoor
-
Genomineerd: Sanne Stok en Ellis Verhoeven (17) - Europa
Onze achtergrond
Wij zitten in klas 5 HAVO op het Stedelijk Dalton College in Dordrecht.
Over onze Clip
Met onze clip willen wij zeggen dat iedereen vrij moet zijn om te reizen over de hele wereld. Het idee voor de clip kwam ineens in ons op.
Top aan onze clip
Het busje dat zigzaggend door de vlaggen van Europa gaat. Die beweging die daarin zit is heel mooi en beeldt goed uit wat met onze clip willen zeggen.
Over vrijheid
Door het werken aan Clips voor Vrijheid zijn we heel anders gaan denken over vrijheid. We zijn er nu meer van bewust dat we blij mogen zijn dat we in Nederland wonen. Hier is genoeg vrijheid.
-
Genomineerd: Maartje van Egmond en Laura Smit (14) - De droom
Onze achtergrond
Wij zitten in klas 2HV4 Op R.S.G. Pantarijn in Wageningen.
Over onze Clip
Onze clip gaat over hoe je vrijheid anders kunt ervaren vanuit een ander land. We hebben onze clip gemaakt vanuit het idee dat een kind hier op school droomt van een luxe leven op het strand maar dat dat kind wat daar leeft, juist verlangt naar een leven op school zonder dat het hoeft te werken. We willen zeggen met onze clip dat je eigenlijk niet hoeft te zeuren als je op school zit want andere kinderen, in andere landen die kunnen het gewoon niet betalen en hebben die keus dus niet.
Top aan onze clip
De beelden vertellen het verhaal. De clip is al duidelijk zonder dat je nog veel tekst erbij hoeft te doen. We hebben nog wel een zin op het laatste gedaan, maar dat hoeft eigenlijk niet.
Over vrijheid
We denken vaak na over vrijheid en hoe je dit kunt ervaren. Tijdens Clips voor Vrijheid hebben we onze ideeën hier samen over verbeeld.